Kun for erhvervsdrivende  
Würth gruppen

Vi er en del af Würth-gruppen

Mere end 400 selskaber i mere end 80 lande

Würth-gruppen er markedsledende inden for sin kerneforretning; handel med montage- og befæstelsesmaterialer. Den består i dag af over 400 selskaber i mere end 80 lande, og Würth-gruppen er repræsenteret på alle kontinenter.

Würth-gruppen har fra starten været familieejet og er det fortsat den dag i dag.

Læs mere om Würth-gruppen

Milepæle

Milepæle i Würth-gruppens historie

1945: Adolf Würth grundlægger i Tyskland Würth-gruppens moderselskab, Adolf Würth GmbH & Co KG, der sælger skruer

1954: Adolf Würth dør, og den 19-årige søn Reinhold Würth overtager virksomheden

1962: Würth-gruppens globalisering begynder, da det første udenlandske datterselskab stiftes i Holland. Flere følger efter i de kommende år

1965: Det danske datterselskab stiftes

1994: Reinhold Würth trækker sig tilbage fra den daglige ledelse og indtræder som formand for Würth-gruppens rådgivende bestyrelse

2006: Reinhold Würths datter, Bettina Würth, overtager posten som formand for Würth-gruppens rådgivende bestyrelse

Würth-gruppens historie: Fra tomandsfirma til global koncern

Würth-gruppen stiftes

I sommeren 1945 grundlægger Adolf Würth en engrosvirksomhed, der forhandler skruer. Virksomheden ligger i Künzelsau i Tyskland – her ligger hovedkontoret stadig i dag. Hans søn, Reinhold Würth, hjælper til helt fra begyndelsen, og i 1949 tiltræder han som 14-årig officielt som virksomhedens første lærling og nummer 2 medarbejder.

I januar 1951 tager han som 15-årig på sin første salgstur alene for at skaffe nye kunder i Düsseldorf. ”Det foregik med hjertet helt oppe i halsen”, har han siden fortalt. ”Det frøs og sneede, og jeg havde ikke råd til et hotelværelse, så jeg gik rundt fra hus til hus for at spørge, om de havde plads til en overnattende gæst … men jeg var stolt, da jeg kom hjem med et godt resultat.”

Reinhold Würth overtager farens virksomhed

I 1952 afslutter Reinhold Würth sin handelsuddannelse, og da Adolf Würth dør i 1954 kun 45 år gammel, overtoger den nu 19-årige Reinhold Würth ansvaret for virksomheden og dermed familiens økonomi. Overtagelsen resulterer i et uventet opsving, og det første regnskabsår kan lukkes med en omsætningsvækst på 20 % i forhold til det foregående år.

Globaliseringen begynder

Reinhold Würths fremsynethed fører hurtigt til succes på hjemmemarkedet, og i 1962 bliver det første udenlandske datterselskab oprettet i Holland tæt efterfulgt af selskaber i Schweiz, Østrig, Italien og andre lande. I 1965 oprettes Würth Danmark som det sjette udenlandske selskab. I 1969 tager Reinhold Würth endnu et stort spring og krydser Atlanterhavet til Nordamerika. Et år senere er der også Würth-selskaber i Sydafrika. I 1982 oprettes det første selskab i Australien og i 1987 er turen nået til Japan og Malaysia.

 

Prof. Dr. h.c. mult. Reinhold Würth

Skaber stærk virksomhedskultur

Lige fra starten fokuserer Reinhold Würth på at skabe en virksomhedskultur, der er præget af værdier som optimisme, vitalitet og stor respekt for medarbejderne, deres resultater og deres vilje til at tilbyde den bedste kundeservice.

Herudover er det vigtigt for ham, at alle hans ledere har visioner, fordi det tilfører ny energi – men de skal selvfølgelig også være mulige at nå, siger han.

Reinhold Würth gør sig dermed tanker om betydningen af at have en stærk virksomhedskultur langt tidligere end de fleste andre, og i dag mener han, at ledelse og medarbejdermotivation er redskabet til 50 % af resultatet, mens kapital og produkter kommer i anden række.

Prof. Dr. h.c. mult. Reinhold Würth

Sætter mennesket i centrum

Som følge af denne filosofi sættes mennesket i centrum inden for alle Würth-gruppens forretningsområder, og virksomhedskulturen er fortsat den drivende kraft bag Würth-gruppens succes. Hans datter, Bettina Würth, der er formand for Würth-gruppens Advisory Board, sørger således for, at værdierne den dag i dag bliver omsat til praksis og forankret i Würth-gruppens selskaber.

Vil inspirere kunderne

Ét af Reinhold Würths mottoer er: "For os er det ikke nok at opfylde vores kunders behov – vi vil inspirere dem!" Dette motto praktiseres gennem det direkte salg, som altid har udgjort hjertet i Würth-gruppen. ”Det er den viden og indsigt, vores sælgere får gennem den direkte kundekontakt, der skaber fundamentet for, at vi kan udvikle de produkter og ydelser, der tager mest mulig af vægten fra kundernes skuldre”, siger Reinhold Würth.

Mange anerkendelser for sin indsats

Som et resultat af sit engagement og sine ideer om ledelses- og virksomhedskultur bliver Reinhold Würth i 1999 udnævnt til æresdoktor af den videnskabelige afdeling ved universitetet i Tübingen. Herudover er han udnævnt til professor ved universitetet i Karlsruhe, hvorfra han også har modtaget en hædersbevisning fra Instituttet for Virksomhedsudvikling. Endelig har han modtaget flere tyske fortjenstmedaljer for sin indsats for erhvervslivet.

Det er dog ikke kun Reinhold Würths indsats for erhvervslivet, som belønnes. I 1997 bliver han udnævnt til æresborger i den franske by Erstein, og i 2003 bliver både han og hans kone, Carmen Würth, udnævnt til æresborgere i Künzelsau i Tyskland, som anerkendelse af deres sociale og kulturelle engagement.