Kun for erhvervsdrivende  
Hjuludmåling og afbalancering

Hjuludmåling & afbalancering

Hvorfor er det vigtigt med en hjuludmåling? Hvad er ubalance i et hjul? Hvordan laver du den bedste afbalancering? Alt dette og meget mere får du svar på her.

Hjuludmåling – træk og slid

Hvorfor skal du kontrollere dine kunders hjulvinkler?

For selv den bedste bilist kan det ske, at der påkøres en kantsten, eller at hjulvinklerne ændrer sig på grund af helt normal slitage. Det gør, at et eller flere af dækkene slides skæve, og bilen begynder derfor at trække til en af siderne. For at undgå dette og for at spare dine kunder udgifter til utilsigtet dækslitage, bør hjulvinklerne løbende kontrolleres.

Hvordan kontrollerer du hjulvinklerne?

Bilens styretøjsdele og dæk skal løbende undersøges for mekaniske skader og skæv slitage. Slidte styretøjsdele og skævt slidte dæk forringer bilens køreegenskaber. Derfor skal skadede dele og skæve dæk altid udskiftes. Efter udbedring og grundig kontrol, udmåles hjulvinklerne med en computerstyret 4-hjulsudmåler. Denne 4-hjulsudmåling giver oplysninger om hjulenes vinkler, og hvor meget vinklerne evt. står uden for de styretøjsmål fabrikanten foreskriver. Derefter kan vinklerne justeres, så de igen er inden for fabriksmål.

Hvornår skal du kontrollere hjulvinkler?

Som udgangspunkt bør du kontrollere bilens hjulvinkler efter 15000 km, eller en gang om året. Skæve hjulvinkler fører altid til øget dækslitage og brændstofforbrug samtidigt med, at køresikkerheden forringes.

Derfor er det altid en god investering at få hjulvinklerne løbende kontrolleret. Du bør dog tilbyde kontrol af bilens hjulvinkler og geometri, hvis bilens ejer bemærker én eller flere af følgende punkter:

  • Bilen trækker til siden
  • Bilen kører ustabilt og/eller er svær at styre
  • Rattet ryster
  • Rattet føles tungt når det drejes
  • Ujævn slitage af et eller flere dæk
  • Bilen påkører eksempelvis en kantsten

Afbalancering – ubalance og støj

Img

Hvad er ubalance i et hjul?

Ved ubalance i et hjul taler man typisk om statisk og dynamisk ubalance. Det er disse kræfter, du typisk mærker i køretøjet. Ved en afbalancering korrigeres ubalancen med reguleringsvægte. Traditionelle afbalanceringsmaskiner anvender ens tolerancer for statiske og dynamiske kræfter. Men alle køretøjer er meget mere sensitive overfor statiske vibrationskræfter end dynamiske kræfter.

OEM-afprøvning og specifikationer viser, at hjul kan tolerere op til fem gange så meget dynamisk ubalance som statisk ubalance, før der kommer en mærkbar vibration i køretøjet.

Hvad er traditionelle afbalanceringsmetoder?

Traditionelle afbalanceringsmetoder kræver flere reguleringsvægte. De fleste afbalanceringsmaskiner beregner reguleringsvægten ved brug af en teknologi der blev udviklet i løbet af 1970’erne, da hjul med hjulflanger var almindelige. Når de i dag anvendes på legeringshjul, kræver traditionelle afbalanceringsmetoder flere vægte for at opnå den samme reguleringsmængde af ubalancen.

Når vægtene flyttes fra flangen til det inderste af hjulet, så indsnævres vægtanbringelsen, der kræves tapevægte, og det er nødvendigt med mange flere reguleringsvægte for at afhjælpe den samme ubalance.

Hvad er den nyeste afbalanceringsmetode?

GSP9700 serien anvender Hunter Engineering’s patenterede SmartWeight afbalanceringsteknologi som minimerer brugen af reguleringsvægte. Med denne nye metode udregnes reguleringsvægten ved måling og evaluering af de ”absolutte” eller individuelle statiske (rystelser) og dynamiske (forhjulsvibration) kræfter, der forårsager vibration.

I modsætning til traditionel afbalancering, der vurderer balanceforhold baseret på fastsatte reguleringsvægtværdier for en samlet ubalance, anvender SmartWeight afbalancering de aktuelle statiske og dynamiske kræfter til diagnose af den direkte kilde til vibrationsproblemerne. Det resulterer i den bedst mulige balance.

Hvad er fordelene ved SmartWeigth afbalanceringsteknologi?

En dækbutik kan bruge tusindevis af kroner på hjulvægte pr. afbalanceringsmaskine hvert år, og mange butikker har flere afbalanceringsmaskiner. SmartWeight afbalanceringsteknologi kan reducere disse udgifter til hjulvægte med 33%. I sidste ende betyder det, at de flotte nye fælge er korrigeret med færre vægte. Det ser ikke alene pænere ud, det efterlader også et reduceret tryk på miljøet.

Se her, hvor du kan foretaget GSP9700 hjuludmåling.

Img