Mundbind

Würth Danmark indgår samarbejde med dansk producent af mundbind

20.01.2021 | Würth

En meget stor andel af det medicinske udstyr og de personlige værnemidler, som kan købes i Danmark, er produceret i Kina. Corona-krisen har imidlertid fået Würth Danmark til at gå mod strømmen og indgå et samarbejde med virksomheden JP Air Tech i Sakskøbing.

Med en global koncern og et kæmpe leverandørnetværk i ryggen har Würth Danmark under Corona-krisen haft et stærkt udgangspunkt for at sikre deres kunder adgang til de produkter, de har brug for. Alligevel har medarbejderne i Würths produkt- og indkøbsafdeling måttet løbe ekstra stærkt og tænke ekstra kreativt for at skaffe værnemidler mv. hjem til virksomhedens kunder, bl.a. pga. de store produktions- og logistikudfordringer, der er opstået mange steder i verden, som konsekvens af lukkede grænser og andre restriktioner.

Product manager Jan Mathiesen fortæller: ”I Würth Danmark har vi et stærkt samarbejde med mange forskellige leverandører og producenter, også i Østen. Det har været en uvurderlig hjælp for os under Corona-krisen, men samtidig har krisen også været en øjenåbner for, at vi alle har interesse i, at vi i Danmark selv kan producere de produkter, hvor forsyningssikkerhed og høje kvalitetskrav er helt afgørende parametre – fx under en sundhedskrise.

Vi får imidlertid ingen produktion i Danmark, hvis producenterne ikke kan sælge deres varer, så som leverandør til mere end 30.000 danske virksomheder, synes vi, at det er naturligt, at vi påtager os et medansvar for at sikre, at vi står bedre rustet i fremtiden, hvis vi igen bliver ramt af en global pandemi. Derfor glæder vi os også rigtig meget over det samarbejde, vi har indgået med JP Air Tech, så vi herigennem kan bidrage til, at de kommer godt fra start med den produktion, de netop har igangsat i Sakskøbing – det er vi sikre på, at vores kunder også kan se værdien i og gerne vil støtte op om. At vi ved at samarbejde med en dansk producent af mundbind samtidig også bidrager til at skabe danske arbejdspladser og undgå den miljøbelastning, det giver at transportere mundbind til Danmark fra Kina, glæder vi os selvfølgelig også over”.

Et af de bedste mundbind på markedet

Selve mundbindene, som Würth Danmark nu glæder sig til at præsentere for deres kunder, er blandt et af de allerbedste på markedet.

Mundbindet er CE-mærket som medicinsk udstyr og af type IIR, hvilket betyder, at det har en bakteriefiltreringseffekt på 98 %. Som en ekstra sikkerhed er mundbindene – ud over de test, der er forbundet med CE-mærkningen – blevet dermatologisk testet. I praksis indebærer det, at en række personener har haft mundbindet sat fast på huden i 24 timer. Ingen af de personer, som deltog i testen, viste nogen som helst form for allergisk reaktion.

At sikkerheden og hygiejnen er en topprioritet understreges yderligere af, at mundbindene, som leveres i 50 stk. pakker, er indpakket i 5 små pakker med 10 mundbind i hver. Herved sikres, at mundbindene ikke forurenes, fordi pakken ligger åben i lang tid, eller fordi mange medarbejdere tager mundbind fra den samme kasse. Alle kan få hver deres pakke, uden at det medfører, at nogen får mange flere, end de reelt har brug for.

Høj åndbarhed

Sammenlignet med de fleste andre mundbind på markedet har Würths nye mundbind en meget høj åndbarhed, hvilket betyder, at det er nemt at ånde i, og dermed rarere at have på. Selv personer med nedsat lungekapacitet vil i mange tilfælde også kunne bruge det. For de mange danskere, der bruger briller, giver den høje åndbarhed også den store fordel, at brillerne ikke dugger, når man tager mundbindet på, fx inden man går ind i en forretning.

Mundbind-dk

Jan Mathiesen, Product manager hos Würth, glæder sig over det ny samarbejde med JP Air Tech.