Kun for erhvervsdrivende  
Der er fremtidig indtjening i dialog om undervognen

Der er fremtidig indtjening i dialog om undervognen

07.09.2022 | Auto

Det er nu, mens der er travlt, og der fortsat tjenes penge, at der skal investeres i fremtidens arbejdsopgaver. En af mulighederne er at investere i udstyr, der kan foretage sporingskontrol og dækmønstermåling, og samtidig sætte kundedialogen i førersædet.

Autobranchen har travlt – heldigvis. Lige nu er der nok at tage fat på og samtidig er tiden inde til at tænke i fremtidige indtjeningsmuligheder, fordi automarkedet er i forandring, mener Søren Graabach, Markedschef for auto, cargo, agro og bilindretning hos Würth Danmark A/S. ”I den forandringsproces, som autobranchen er i gang med lige nu, er vi som altid klar til at understøtte vores kunder med løsninger og produkter, der matcher deres behov,” siger Søren Graabach og giver et eksempel på hvor der ligger potentiel indtjening skjult: ”Parametre som brændstoføkonomi, kørekomfort, dækslid og sikkerhed er top of mind hos bilejerne, og der venter et stort potentiale i at gå i dialog med kunderne om, hvordan disse ting kan optimeres.”

Fokus på undervognen

Undervognen har stor betydning for de parametre, som ligger kunderne på sinde, og derfor kan det betale sig at fokusere mere på undervognen i fremtiden. ”Brændstoføkonomi og dækslid er højaktuelt, men også kørekomfort og sikkerhed vægtes naturligvis højt af bilejerne. Hos Würth ser vi derfor et stort potentiale i at kontrollere bilens sporing og dækmønster ved hvert værkstedsbesøg. Det kan gøres ganske hurtigt og nemt ved hjælp af Hunter Quick Check Drive og Quick Thread Edge,” forklarer Arne Christensen, Chef for værkstedsudstyr hos Würth Danmark A/S.

Lad udstyret arbejde for dig

Flere af Würths kunder har installeret udstyret fra Hunter som en del af deres kundemodtagelse, og Arne Christensen forklarer hvordan det virker: ”Når bilerne kører igennem, tjekker systemet hurtigt, nemt og præcist sporing og dækmønster – endda helt uden at værkstedet skal bruge ekstra ressourcer.” Efterfølgende tager en medarbejder dialogen med kunden om resultatet og hvilken betydning det har for eksempelvis sikkerheden og kørekomforten. ”Det er god kundeservice. Og erfaringerne viser, at størstedelen gerne vil have rettet op på eventuelle uhensigtsmæssigheder,” pointerer Arne Christensen.

Potentiale i det voksende eftermarked

At rette op på de påviste uhensigtsmæssigheder er netop det, der giver værkstedet nye arbejdsopgaver. Det kan være udskiftning af støddæmpere, bøsninger, en sporing eller salg af nye dæk. Især dæk spås at udgøre en stor del af fremtidens eftermarked – ikke mindst fordi elbiler, som vokser i antal, slider deres dæk hårdere og hurtigere. ”Bilejerne selv er ikke nødvendigvis klar over, hvad der kan gøres for at ”holde bilen god”, og her har værkstederne en opgave i at informere og forklare samt indrette værkstederne til en god kundedialog,” mener Arne Christensen.

Ta’ Würth med som sparringspartner

Hvis autobranchen fortsat skal have travlt i fremtiden, er det afgørende, at værkstedsejerne kigger ind i fremtidens marked nu, og beslutter hvilke opgaver de vil kunne hjælpe deres kunder med og tjene penge på i fremtiden. ”Det vil givetvis være nødvendigt at ændre mindset på flere niveauer i virksomheden og sandsynligvis også stille andre krav til værkstedets indretning i forhold til de opgaver, der løses i dag. Det er Würth som sparringspartner klar til at hjælpe med,” fortæller Søren Graabach.

Han og Arne Christensen, der har været med til at hjælpe flere autoværksteder i gang med en forandringsproces, er enige om, at nyt udstyr dog ikke gør det alene. ”Vi ved fra vores kunder, som har taget hul på den rejse det er at omstille sig til fremtiden, at det er afgørende for succesen, at alle niveauer på værkstedet er engagerede i omstillingen og kan se vigtigheden i det. Succesen kommer ikke blot ved at anskaffe nyt udstyr. Det kræver at man bruger det – og bruger det klogt – i dialog med sine kunder. Det er her det batter!,” forklarer Arne Christensen.

Fordele for både værksted og kunder

Når det nye udstyr går hånd i hånd med kundedialog, resulterer det i fordele for både værkstedet og for kunderne. Arne Christensen uddyber: ”For værkstederne betyder det hurtige tjek med få ressourcer ekstra indtjeningsmuligheder og god kundeservice. Desuden er det en fordel for dem, at deres kunder vil opleve høj kørekomfort i det pågældende bilmærke, for det øger loyaliteten overfor mærket.

Bilejerne vil desuden få fordel af bedre brændstoføkonomi, mindre dækslid og øget sikkerhed – og glade kunder kommer igen.”

Würth Danmark A/S forhandler markedets bredeste sortiment af befæstelsesmaterialer, værktøj, kemiprodukter, lagersystemer, værkstedsudstyr, personlige værnemidler og andet sikkerhedsudstyr til erhvervskunder i auto-, el-, vvs, metal- og træ/bygbranchen samt det offentlige. Salget sker gennem sælgere, et landsdækkende butiksnet og en webshop.

Virksomheden har hovedkontor og centrallager i Kolding, beskæftiger mere end 600 medarbejdere og har en årlig omsætning på over 1 milliard.

Würth Danmark A/S er en del af Würth-gruppen, som er repræsenteret i mere end 80 lande. På verdensplan beskæftiger Würth-gruppen mere end 80.000 medarbejdere.