Tyrene flytter hjemmefra

22.11.2018 | Würth

18 år efter fødslen på Trapholt flytter Würths gigantiske tyreskulpturer nu til en af Koldings mest trafikerede rundkørsler.

Tyrene flytter fra Montagevej efter 18 år

De har tygget drøv på markerne foran Würth på Montagevej i 18 år – nu skal Bernhard Lipsøes gigantiske tvillingetyre græsse videre og se imponerende ud i et af Koldings mest trafikerede knudepunkter, Rundkørsel Ø ved Würth.

Som en markering af Koldings 750 års jubilæum har Würth Danmark nemlig skænket byen tyrene som en gave.

Kunst skal deles

Bernhard Lipsøe skabte Tyrene på Trapholt til en udstilling i år 2000, De blev efterfølgende erhvervet af Würth og sat på græs foran virksomhedens danske administration og lager. Hos Würth finder man det passende, at de nu myndige tyre kan forlade barndomshjemmet og stå på egne ben… uden at komme alt for langt hjemmefra:

- Trapholt er fødested for Tyrene; Würth har været barndomshjemmet. Nu skal Tyrene ud og klare sig selv, og Würth-rundkørslen er det oplagte sted, siger adm. direktør Donny Moerkerk, Würth Danmark A/S:

- I Würth synes vi, at kunst skal deles. Tyrene har stået hos os, og jeg har flere gange har hørt Würth beskrevet som ’det er jer med tyrene’! Med den nye placering er der endnu flere, som får glæde af de fantastiske dyr, siger han.

Symbol på styrke og drivkraft

Rundkørslen ved Würth passeres af 56.000 biler i døgnet, og placeringen vil understrege Koldings kærlighed til kunst. Borgmester Jørn Pedersen, som åbnede gaven ved at sætte lys på Tyrene, er glad for, at der nu kommer endnu mere spot på kunsten og oplevelsen ved indgangen til Kolding:

- De to tyre symboliserer blandt andet styrke og drivkraft, hvilket er et godt billede på vores erhvervsliv, der har vist stor styrke og fremgang de seneste år. Samtidig bliver bilisterne ikke længere mødt af en tom rundkørsel, når de rammer Kolding, så vi præsenterer os noget bedre her i en alder af 750 år, siger han.

Beæret kunstner

Tyrenes stolte far er glad for, at skulpturerne nu får endnu en fremtrædende plads i rækken:

- Jeg er meget beæret over, at Tyrene stadig inspirerer. Navnlig er jeg glad for, at man synes, at Tyrene og Kolding hænger sammen, siger Bernhard Lipsøe.

De to tyre blev skabt af Bernhard Lipsøe i samarbejde med svejseren og smeden Martin Gorm-Pedersen, som var Robert Jacobsens faste samarbejdspartner.

For yderligere information kontakt venligst Würth Danmark på tlf. +45 79 32 32 32

Sådan flyttede vi 4 tons kunst til en af byens mest trafikerede rundkørsler.