Nye regler: Sådan får du autorisation til arbejde med asbest
Pr. 1. januar 2025 skal du have autorisation for at kunne arbejde med asbest. Læs mere om de nye regler, og hvad de betyder for dig.
Hvilke krav skal du opfylde, og hvordan opfylder du dem? Vi har samlet svarene til dig, så du kan blive klar til at opfylde de nye regler, når de træder i kraft til næste år.
Du skal ansøge Sikkerhedsstyrelsen om at blive godkendt, og en godkendelse kræver:
- At du er tilknyttet virksomheden i mindst 30 timer om ugen indenfor virksomhedens normale arbejdstid, så du kan sikre instruktioner, bemanding og tilsyn
- 4-dages AMU-arbejdsmarkedsuddannelse i nedrivning af asbestholdigt materiale, inklusiv den kompetencegivende prøve
- Supplerende, kort AMU-arbejdsmarkedsuddannelse med kompetencegivende prøve
Du finder AMU-kurserne her, men vær dog opmærksom på, at den supplerende uddannelse forventes at blive udbudt senest i september 2024.
Sådan forholder du dig nu
Hold dig orienteret hos Arbejdstilsynet og Sikkerhedsstyrelsen. Her kan du finde bekendtgørelser, ligesom du hos Arbejdstilsynet kan få vejledning i, hvordan du får autorisationen.
Hvad med ikke-autoriserede virksomheder?
Fra 1. januar 2025 må ikke-autoriserede virksomheder kun fjerne asbestholdigt materiale, hvis det er en kortvarig opgave. Det kan for eksempel være, når en tagplade skal fjernes.
Nyeste artiker
23-09-2024I Bygningsreglementet (BR18) i DS 490 finder du lydklasser, som angiver kriterierne for akustisk kvalitet, herunder grænseværdier for luft- og lydisolation, trinlydniveau, efterklangstid og indendørs støj fra trafik samt tekniske installationer.
09-09-2024Det er et krav, at der udarbejdes en fugtstrategi. Bygherren er ansvarlig for sine bygninger og dermed også for fugtstrategien. En fugtstrategi reducerer antal fejl, og det nedbringer byggetiden og omkostninger.
22-08-2024Få blandt andet svar på, hvilke krav, der stilles og hvad kravene betyder for den passive brandsikring.