Hvilke systemer omfatter ADAS?
Hvordan ruster du dig til at varetage opgaver i forbindelse med teknologierne i de nye biltyper på de danske veje?
Hvad er ADAS? Og hvilke systemer og teknologier ligger der bag?
Hvilke systemer omfatter ADAS?
ADAS kan kategoriseres som henholdsvis interne eller eksterne systemer. Interne systemer omfatter udelukkende assistance til bilisten ved hjælp af kommunikation mellem enheder monteret i køretøjet. Eksterne systemer omfatter systemer, som benytter sig af interaktion mellem køretøjer eller mellem køretøj og infrastruktur.
I dag er disse de mest udbredte og kendte ADAS interne systemer:
- Navigationsanlægget med TMC
- Elektronisk Stabilitetskontrol (ESC)
- Bremseassistent
- Dækovervågning TPMS
Derudover er der diverse eksterne systemer; såkaldte ”pre-safe” systemer. Alle styre- og retningsorienterede systemer er afhængige af at ”kende” førerens formodede køreretning og drejekraft for at kunne virke efter hensigten.
Hvilke teknologier bruger ADAS?
Der anvendes en række forskellige teknologier. Samme system kan være baseret på forskellig teknologi afhængigt af køretøjets fabrikat:
- Adaptive Cruise Control (ACC): Radar eller laser
- Lane Departure Warning (LDW): Kamera
- Forward Collision Warning Systems: Radar, laser eller kamera
- Traffic Sign Recognition (TCR): Kamera
- Night Vision and Pedestrian Detection: Termisk kamera og infrarøde sensorer
- Parking Assistance Systems: Radar, kamera og/eller ultrasoniske sensorer
De anvendte teknologier udvikles hurtigt og er afhængig af mærke og model.
Nedenfor er en oversigt over hvilke teknologier der typisk bruges af de forskellige mærker, og hvilken form for kalibrering, der vil være relevant.
Følgende mærker bruger kamera:
- Toyota (statisk kalibrering)
- Kia / Hyundai (statisk kalibrering)
- Mazda Target, Type ll (statisk kalibrering)
- Honda (statisk kalibrering)
- Mitsubishi (statisk kalibrering)
- Subaru (statisk kalibrering)
- Jaguar (dynamisk kalibrering)
- Landrover (dynamisk kalibrering)
- Ford (dynamisk)
Følgende mærker bruger radar:
- BMW (statisk kalibrering)
- FCA (statisk kalibrering)
- Nissan (statisk kalibrering)
- VAG Group (statisk kalibrering)
Nyeste artiker
15-12-2025Førstehjælp er en vigtig del af arbejdsmiljøet. Ikke kun i nødsituationer, men som en fast del af den daglige sikkerhedskultur. Arbejdstilsynet stiller klare krav til, hvordan virksomheder skal forholde sig til førstehjælpsudstyr og beredskab. Her får du et overblik over, hvad der er værd at vide. Overblikket er ikke udtømmende. For yderligere information henvises til Arbejdstilsynets hjemmeside.
15-12-2025Forkert håndtering af kemiske produkter kan medføre alvorlige sundheds- og sikkerhedsrisici. Derfor er det afgørende at følge gældende regler og procedurer for opbevaring, brug og dokumentation. I Danmark er der klare krav om kemihåndtering på arbejdspladsen, der skal sikre, at dine medarbejdere ikke udsættes for unødvendig fare.
15-12-2025STOP-princippet er en metode fra Arbejdstilsynet, der bruges til at forebygge og reducere risici på arbejdspladsen i forbindelse med kemiske stoffer og materialer. Her får du en kort gennemgang af, hvad hvert trin betyder – og hvordan Würth kan hjælpe dig med at gøre principperne til praksis.

