Kun for erhvervsdrivende  

Arbejd sikkert på taget - sådan gør du

Arbejd sikkert på taget - sådan gør du

Ingen planlægger at falde ned. Har du planlagt, hvordan du undgår det?

Hvert år sker der alvorlige ulykker, hvor håndværkere kommer til skade, fordi de falder ned fra et tag, når de er på arbejde. Hvad er arbejdsgiverens pligt ved arbejde i højden? Hvilket faldsikringsudstyr skal du bruge på henholdsvis flade og skrå tage? Hvordan sikrer du, at faldsikringsudstyret er godt vedligeholdt? Alt det og meget mere får du svar på her.

Hvad er arbejdsgiverens ansvar?

Arbejde i højden skal planlægges og tilrettelægges, så det kan udføres forsvarligt, så de ansatte ikke styrter ned fra eller gennem taget. Det er arbejdsgiverens pligt at sørge for, at arbejdspladsen udstyres med kollektive sikkerhedsforanstaltninger som fx rækværk, stillads eller personløfter. Er dette ikke muligt, kan faldsikringsudstyr anvendes som en nødløsning, dog kun kortvarigt. Kortvarig brug vil almindeligvis betyde, at opgaven skal kunne løses på ca. 4 mandetimer.

Sikkerhed på taget: Flade og skrå tage

Uanset om taget er fladt eller skråt, skal alle, som arbejder i højden, bruge faldsikringsudstyr, når det ikke er muligt at sikre mod nedstyrtning ved hjælp af for eksempel rækværk eller stillads.

Fladt tag
Flade tage

Et tag kategoriseres som et fladt tag, når det har en taghældning under 15 grader.

Skråt tag
Skrå tage

Et tag kategoriseres som et skråt tag, når det har en taghældning over 15 grader.

 

Vores anbefalinger til faldsikringsudstyr ved arbejde på flade tage:

Vores anbefalinger til faldsikringsudstyr ved arbejde på skrå tage:

Få foretaget det lovpligtige eftersyn af faldsikringsudstyr

Faldsikringsudstyr skal efterses mindst én gang hver tolvte måned af en person, der er uddannet til det. Udstyret skal også efterses, hvis det har standset et fald.

I alle Würth butikker er der mindst én medarbejder, som er uddannet til at kunne foretage eftersynet.


Skal vi hjælpe dig med eftersyn af dit faldsikringsudstyr?


Eftersyn af faldsikring

Hvad siger loven?

Der er en del lovgivning, du skal være opmærksom på - både som arbejdsgiver og som medarbejder.

Det er en god investering at forebygge ulykker

Beskæftigelsesministeriet rapport fra 2023 ‘’Status på arbejdsmarkedet’’ viser, at det i gennemsnit koster virksomheder 59.000,- når en medarbejder kommer til skade og en yderligere udgift på knap 200.000,- til erstatninger og forsikring for hver ulykke.



’’[...] i gennemsnit koster virksomheder 59.000,- når en medarbejder kommer til skade [...]’’

Vil du vide mere om, hvordan du vælger det rigtige faldsikringsudstyr?

Se for eksempel videoguides til, hvornår du skal vælge en helsele, og hvordan du bruger et forankringspunkt.

Få mere at vide hos din Würth specialist i sikkerhed

Har du brug for et godt råd eller spørgsmål relateret til sikkerhed på arbejdspladsen, er du altid velkommen til at kontakte én af vores sikkerhedsspecialister.

De kan for eksempel svare på spørgsmål om:

  • Hvad siger loven om brug af faldsikrings- og redningsudstyr?
  • Hvordan vælger du det rigtige udstyr til den konkrete opgave?

Hvis du eller andre i din virksomhed gerne vil på kursus i brugen af faldsikringsudstyr, afholder vores sikkerhedsspecialister gerne virksomhedstilpassede kurser.

Rasmus

Danmark
Rasmus Flanding
Sikkerhedsspecialist
+45 21 99 70 86
rasmus.flanding@wuerth.dk

Allan

Danmark
Allan Guldager Nielsen
Sikkerhedsspecialist
+45 25 44 43 74
allan.nielsen@wuerth.dk

 

Nyeste artiker

Guide: Læg en lydstrategi, der overholder lydklassen

23-09-2024I Bygningsreglementet (BR18) i DS 490 finder du lydklasser, som angiver kriterierne for akustisk kvalitet, herunder grænseværdier for luft- og lydisolation, trinlydniveau, efterklangstid og indendørs støj fra trafik samt tekniske installationer.

Læs mere

Værd at vide om fugtstrategi i træbyggeri

09-09-2024Det er et krav, at der udarbejdes en fugtstrategi. Bygherren er ansvarlig for sine bygninger og dermed også for fugtstrategien. En fugtstrategi reducerer antal fejl, og det nedbringer byggetiden og omkostninger.

Læs mere

Nye regler: Sådan får du autorisation til arbejde med asbest

22-08-2024Pr. 1. januar 2025 skal du have autorisation for at kunne arbejde med asbest. Læs mere om de nye regler, og hvad de betyder for dig.

Læs mere

Nyhedsbrev

 

TIlmeld dig Nyhedsbrevet

Få fingrene først på eksklusive nyheder og skarpe tilbud! Tilmeld dig vores nyhedsbrev og gå ikke glip af den nyeste viden.